رصد گاه کهک قم منطقه ی نسبتا وسیعی در جنوب بخش کهک استان قم است که با ماجراجویی اندکی میتوان رصدگاههای بسیار نابی را در آنجا یافت.

ما در این مقاله به معرفی تعدادی از رصد گاههای منطقه میپردازیم. دراین رصدگاه رصد های با تعداد نفرات بالا قابل انجام نیست اما تاریکی منطقه مثال زدنی است.
از قم به سمت کهک میروید و بعد مسیر روستاهای بیدهند و کرمجگان را پیش میگیرید که از بید هند به بعد خاکی است و از کرمجگان به بعد را باید پیاده بروید و یا اتومبیل دو دیفرانسیل داشته باشید.
در خود روستای کرمجگان میتوانید از آسمانی تاریک و دلچسب استفاده کنید و منطقه برای اتراق هم درون و هم اطراف مدرسه ی روستا خیلی خوب است. در این مکان افق شمالی باز اما پرنوری دارید اما افق جنوبی شما بین ۱۵-۲۰ درجه بسته است.درعوض افق شرقی و غربی حداکثر ۵ درجه بسته است.قدر این نقطه در بهترین شبها حدود ۶ است.از لحاظ غبار و رطوبت مشکلی نیست اما از نظر سرما هوای منطقه بسیار سرد و در زمستان نفسگیر است (در بارش جوزایی ۸۵ ما در این منطقه دمای -۲۳ درجه را ثبت کردیم!).در عوض در بهار هوا خیلی سرد نیست ولی گاهی باد شدیدی دارد (در آخرین روز فروردین ۸۶ ما در این منطقه بودیم و بادی میوزید که توان براندازی تلسکوپ ۶ اینچ و دوچشمی ۲۵*۱۰۰ روی سه پایه را داشت!)
جای دیگری که میتوان رصد کرد روستای فردو است که از لحاظ آب و هوایی شبیه کرمجگان است و از کهک به میم رفته و بعد به سمت فردو میروید.جاده شوسه است و راحتتر میتوان رفت. آسمان درحدود ۶.۲ است و از مکانهای درنظرگرفته شده برای رصدخانه ی ملی بوده است. افقها از کرمجگان باز تر است.اما نکته ای که لازم میدانم حتما یادآور شوم، خطرات گرگ و شغال و سگهای وحشی است که به خصوص در دشت جنوبی کرمجگان (در جنوب امامزاده ی منطقه) بسیار فراوانند. این دشت آسمان حدود ۶.۵ دارد و افقها از تمامی جهات بجز شمال ۲۰-۱۵ درجه بسته است و از شمال نیز حدود ۱۰ درجه آلودگی نوری دارد.علاوه بر جانوران بزرگ در این منطقه ( بخصوص در این دشت) مار و عقرب بسیار و در صورت عدم رعایت خطرناک است بخصوص که راه بسیار باریکی دارد و در شب به راحتی گم میشود.حتما از یک محلی استفاده کنید ولی اگر خواستید خودتان بروید در روز بروید که  راه را گم نکنید بعد از ۱۰۰۰ متر پیاده روی به دشت بازی باید برسید که تنها تپه ای وسط آن است و از بالای آن روستا به زیبایی دیده میشود.(اما نه در شب!!)این دشت با افقهای طبیعی جالبش منطقه ی دلچسبی است برای عکاسی چه از اجرام عمق آسمان و چه با نمای باز.
من در تمام شبهای رصدی خود آسمانی به تاریکی این منطقه ندیده ام ولی صبح که بیدار شدیم دور محل رصدمان پر از رد پای شغال بود؛ اگر جزو افرادی هستید که برای رصد خطر را به جان میخرید، بفرمایید.برای رصد در این دشت میتوانید اندکی زود اقدام کنید تا بتوانید یکی از اتاقهای امامزاده را اجاره کنید تا وسایلتان ایمنی داشته باشند.
نکته ی دیگر اینکه مردم این منطقه تعصبات شدید مذهبی دارند و رصدگران از این لحاظ میبایست مراقب سخنان و رفتار خود باشند تا آنها را برانگیخته نکنند.
بهترین رصدگاه منطقه همان طراف روستای فردو است. فاصله ی کرمجگان از تهران ۲۰۲ کیلومتر و فردو ۱۹۵ کیلومتر است.
خواهشی که میبایست از تمامی رصد گران داشت این است که در رصدگاهها به هیچ وجه آشغال نریخته و منطقه را کثیف نکنند و روستاییان را نیز عصبانی نسازند تا دفعه ی بعد امکان حضور در آن منطقه وجود داشته باشد.

آسمان تاریکی داشته باشید.
حمیدرضا هادیان

 

اضافه شده در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ :
با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان
۱.خواهشمندم من را بابت متن این نوشته ببخشید چون من اصولا بدترین شرایط را در نظر میگیرم و با توجه به آن مینویسم تا در هر حال افراد شرایط خوبی را بدست آورند!!!
۲.بله مردم این روستا ها افراد هون گرمی هستند اما خب تعصباتی نیز دارند و این وظیفه ی مهمان است که رعایت میزبان را بکند تاکید میکنم وظیفه
۳.روستای کرمجکان واقعا جای قشنگیست و دوست خود من نزدیک ۴۰ دقیقه از آن فیلم برداری کرد همچنین خود من نیز چند تا از زیباترین صحنه های طبیعی که دیدم در این روستا و مناطق اطرافش بوده است. اما خب لازم بود نسبت به حیوانات هشدار کمی سختگیرانه باشد تا خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید…
۴. من از زمان نوشته شدن این مقاله تا کنون به چند منطقه ی دیگر کشور نیز سر زدم و چند تا آسمان بسیار خوب دیگر هم دیده ام اما هنوز نوشته ی این مقاله مبنی بر اینکه این بهترین آسمانی است که در عمرم دیده ام درست است…واقعا فوق العاده است
۵.باز هم معذرت میخواهم که کمی زیاده روی کردم.
۶.نکته ای در متن اصلی در مورد سایت منطقه ی امامزاده را یادم رفته بود و آن جوی آبی است که در این منطقه جریان دارد…زیبایی آنرا ازدست ندهید.
۷. خواهشمندم اگر کسی به این منطقه رفت حتما گزارشی از آن بدهد تا من نسبت به آسمان آن اطلاع پیدا کنم چون خیلی وقت است به این منطقه نرفته ام.
۸. اگر کسی خواست از ۲۰ خرداد تا ۸ تیر به این منطقه برود و میتوانست به من خبر دهد خوشحال میشوم با آنها بروم!!!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *