جاده ی تهران- فیروزکوه ، ۳۸ کیلومتری شهرستان فیروزکوه

۱- نام رصدگاه : روستای سید آباد

۲-استان : تهران

۳-مکان : جاده ی تهران- فیروزکوه ، ۳۸ کیلومتری شهرستان فیروزکوه

۴-مختصات : ۳۵º ۳۸′ N , 52º ۲۲′ E

۵-وضعیت آلودگی نوری : آلودگی نوری شهر تهران همچنان در افق غربی مشاهده می شود.آلودگی نوری شهرستان های دماوند و فیروزکوه نیز به صورت نسبتا جزئی بر روی آسمان تاثیر می گذارند. چراغ های روشن روستاهای اطراف تاثیر زیادی بر روی آسمان رصدگاه ندارند و عموما گنبد نوری تشکیل نمی دهند.

۶-ویژگی اصلی رصدگاه : دسترسی بسیار سریع از تهران ، آلودگی نوری نسبتا کم

۷-افق شرقی رصدگاه تا ۲ درجه بسته می باشد ، افق شمالی به خاطر رشته کوه های البرز تا حدود ۵ درجه بسته می باشد.افق های غربی و جنوبی بسته به این که در کجای روستای سید آباد مستقر شوید متفاوت می باشند.

۸-طریقه ی دسترسی : با حرکت از سمت تهران در جاده ی فیروزکوه با گذشتن از شهرستان های جاجرود و بومهن ، بایستی در خروجی جاده ی فیروکوه که در ابتدای شهر رودهن قرار دارد به سمت فیروزکوه حرکت کرد. پس از عبور از دماوند ، آبسرد و سربندان به روستای سیدآباد می رسید. قبل از خروجی روستای سید آباد یک پمپ بنزین قرار دارد. ( که عموما سرویس بهداشتی اش آب نیز ندارد! ) خروجی روستا از جاده ی اصلی بعد از پمپ بنزین و پل هوایی عابر در سمت جنوب قرار دارد.پس از ورود به ده به مسجد و مدرسه ی روستا می رسید. مسجد تنها در هنگام اذان باز است و در مدرسه هم سرایدار زندگی نمی کند.( هرچقدر هم که به درب مدرسه بکوبید هیچ کسی نیست که بیاید و در را باز کند تا بتوانید از دستشویی های مدرسه استفاده کنید.)پس از عبور از مسجد و مدرسه برای پیدا کردن یک رصدگاه مناسب بایستی در دومین جاده ی خاکی به سمت غرب پیچید ، و تا جایی که به ویلاهای روستا می رسید رانندگی کنید.پس از رسیدن به ویلاها جاده ی خاکی که به سمت جنوب می رود را تا انتها بروید تا به بالای یکی دو تپه ی جنوبی روستا برسید.

در سید آباد ۲ موتور آب وجود دارند که می توانید در کنار آن ها هیزم برای آتش و آب برای شستشو پیدا کنید.

از آنجا که سید آباد در شهرستان فیروزکوه قرار گرفته است و آب و هوای بسیار سردی نیز دارد ، حتی در فصول معتدل و گرم نیز شب های بسیار سردی دارد و بایستی حتما با لباس مناسب و تجهیزات کامل به آنجا رفت. هوای سید آباد علاوه بر سرد بودن بسیار خشک نیز می باشد که برای رصدکردن مزیت بزرگی است و بر خلاف بسیاری از رصدگاه های استان تهران مانند پلور روی لنز های دوربین ها و تلسکوپ ها شبنم جمع نمی شود.

[toggle title=”نمایش در نقشه گوگل”]
رصدگاه های ایران را در یک نقشه بزرگتر ببینید[/toggle]

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *